Email deliverability verbeteren met een schone database

Laten we maar met de deur in huis vallen: het niet goed beheren en opschonen van jouw nieuwsbrief database heeft een negatieve invloed op je email deliverability. Lijst hygiëne, zoals het opschonen ook vaak genoemd wordt, is een essentieel onderdeel in het afleverproces van jouw nieuwsbrief. Als je wilt dat jouw nieuwsbrieven in de inbox terecht komen, dien je dus regelmatig je database op te schonen. Doe je dat niet, dan komen ook je andere belangrijke e-mails minder goed aan. En dat wil je niet!

Wist je trouwens dat bijna 20% van alle nieuwsbrieven nooit de inbox bereikt? Alle reden dus om er alles aan te doen om jouw nieuwsbrief inbox-waardig te maken en je deliverability te verbeteren.

Een van de manieren om ervoor te zorgen dat jouw nieuwsbrieven beter aankomen, is door een actieve en betrokken database met abonnees. De kwaliteit van jouw database bepaalt namelijk jouw verzendreputatie en of jouw nieuwsbrieven aankomen of niet. Komen je nieuwsbrieven niet aan, dan heeft dat dus direct invloed op jouw e-mail marketing resultaat.

De kwaliteit van je database bepaalt je verzendreputatie en of je nieuwsbrieven goed aankomen

Lijst hygiëne: wat is het?

Lijst hygiëne betekent het schoon houden van je mailinglijst (database). Dit betekent dat je zo min mogelijk inactieve en vervuilde e-mailadressen op je lijst hebt staan. Inactieve adressen zijn afkomstig van abonnees die langdurig niet reageren op jouw nieuwsbrieven.
Om diverse redenen openen of klikken zij niet. Actieve abonnees daarentegen tonen betrokkenheid door het openen van jouw nieuwsbrief en / of het doorklikken.
En juist die laatste groep is belangrijk voor jouw verzendreputatie!

Lijst hygiëne: waarom is het zo belangrijk?

Wist je dat de interactie die jij als verzender hebt met je ontvangers bepaalt of jouw nieuwsbrief tot in de inbox toegelaten wordt?
Door het vervuild raken van jouw lijst daalt jouw openingsratio. Deze openingsratio heeft invloed op het afleverproces. Schoon je niet regelmatig je database op, dan komen al jouw mails minder goed aan.

Wist je dat de interactie die jij als verzender hebt met je ontvangers bepaalt of jouw nieuwsbrief tot in de inbox toegelaten wordt?

Waarom de kwaliteit van jouw database de email deliverability bepaalt

Inbox providers (zoals Hotmail en Gmail) hebben intelligente systemen waarbij zij aan de hand van vele verschillende factoren bepalen of jouw nieuwsbrief de moeite waard voor hun gebruikers. De openingsratio speelt een belangrijke rol hierin.

Weleens een mailtje teruggevonden in jouw spambox, terwijl je deze nooit als spam hebt aangemerkt? Dat is een slechte verzendreputatie in actie

Inbox providers die jouw mails moeten doorlaten kijken naar goede en slechte signalen van verzenders. Sta jij bekend als een verzender die goede signalen afgeeft, dan heb jij het vertrouwen en laten zij jouw e-mail door. Neem jij het daarentegen niet zo nauw met de e-mail etiquette, dan loop je het gevaar dat jouw mails eerder in de spamfolder terecht komen.

Welke belangrijke signalen bepalen of jij inbox-waardig bent

  • de mate waarin ontvangers jouw e-mails openen (openingsratio)
  • de omvang van niet bestaande adressen (hard bounce ratio)
  • de mate waarin de lezer tijd besteed aan jouw e-mails
  • of jouw e-mails naar specifieke mapjes worden gesleept (teken van interesse)
  • de mate waarin lezers klikken in jouw nieuwsbrief (doorklikratio)

Als ontvangers jouw mails niet openen concluderen inbox providers dat jouw content waarschijnlijk ongewenst is. Als ontvangers niet verder klikken, dan zal jouw content niet waardevol genoeg zijn. Heeft jouw lijst veel niet bestaande adressen (hard bounces), dan zal het contact erg bekoeld zijn en dus niet erg actueel zijn.

De voordelen van goede lijst hygiëne

Kortom, is jouw lijst vervuild, dan begrijp je inmiddels waar er problemen ontstaan. Een schone lijst heeft voordelen. We vatten ze samen:

  • Je IP/Domein-en verzendreputatie wordt beter
  • Je voorkomt blacklisting
  • Je vergroot je omzet kansen
  • Je hebt minder verzendkosten
  • Je vergroot de betrokkenheid (door meer opens en kliks)
  • Je verbetert je verzendreputatie
  • Je e-mails komen beter aan
  • Je verbetert de relatie met je abonnees / klanten

Wist je trouwens dat bijna 20% van alle nieuwsbrieven nooit de inbox bereikt?

Lijst hygiëne: tips voor een schone e-mail database

Je kan van aanmelding tot afmelding een aantal maatregelen nemen om je mailinglijsten schoon en actief te houden. In onderstaande tips zullen we verder ingaan op hoe je een vervuilde lijst voorkomt en hoe je deze vervolgens opschoont als de betrokkenheid daalt.

1. Voorkomen vervuiling door een goede opt-in registratie

De eerste stap in goede lijst hygiëne is het correct verzamelen van adressen (koop overigens nooit adressen!). Een double opt-in is de beste manier om je zelf te verzekeren dat nieuwbrief inschrijvers ook echt je nieuwsbrieven willen ontvangen. Nieuwe abonnees moeten immers eerst een bevestigingslink aanklikken en dat helpt automatisch voorkomen dat er niet bestaande e-mailadressen worden toegevoegd aan je database.

2. Bezorg nieuwe abonnees een warm welkomgevoel

Een goede start begint bij het aanmeldproces. Motiveer mensen bij aanmelding om jouw nieuwsbrief te openen, te lezen en door te klikken. Geef ze een warm welkomgevoel. Dit kan door een persoonlijke bedankmail voor het aanmelden. Geef ze een cadeautje als blijk van waardering. Vraag ze om jouw adres toe te voegen aan hun contactpersonen of door extra gegevens in te vullen waarmee je later je nieuwsbrieven beter kan personaliseren.

In het e-boek “Liefde in Nieuwsbriefland” schrijven we hoe je een nieuwsbriefrelatie in stand houdt, en hoe dat lijkt op een echte relatie. Je kan het boek nog steeds downloaden.

3. Segmenteer je lijst voor meer betrokkenheid en interactie

Segmentatie en personalisatie is dé manier om de betrokkenheid van je ontvangers te vergroten. Data die je al hebt vanuit je database kan je inzetten om de conversie te verbeteren. Een manier om meer gegevens te verzamelen is om bij de aanmelding al naar voorkeuren te vragen Wat wil iemand ontvangen? Alleen nieuwsbrieven of ook aanbiedingen van bepaalde producten? Rekening houden met de voorkeur van de lezer maakt een positieve indruk. Bovendien stuur je daardoor gewenste content wat de kans vergroot dat je nieuwsbrief geopend wordt..

4. Maak het uitschrijfproces makkelijk voor abonnees die niet willen

Mensen die jouw nieuwsbrief niet lezen, moeten zich makkelijk kunnen uitschrijven. Je ziet je database liever niet slinken, maar abonnees die niets doen, zijn eerder slecht dan goed voor je verzendreputatie. Maak het uitschrijven makkelijk en goed zichtbaar en je voorkomt dat een lauwe interesse omslaat in een inactieve nieuwsbrief abonnee. Biedt eventueel de optie aan om de frequentie te verlagen omdat helemaal afscheid nemen niet altijd is wat je lezer wil.

5. Verwijder inactieve abonnees door je lijsten op te schonen

Het verwijderen (opschonen) van inactieve abonnees is erg belangrijk voor je verzendreputatie! Onjuiste adressen verwijder je uiteraard direct, maar wat te doen met mensen die niet reageren op jouw nieuwsbrieven? Adressen die in principe wel juist zijn, maar die jouw nieuwsbrief niet (meer) lijken te openen of te klikken, dien je te verwijderen uit je actieve mailinglijst. Dit is een proces wat je in MailCamp erg eenvoudig kan instellen. Wat er overblijft na de schoonmaak zijn actieve nieuwsbrief abonnees en dat zijn juist de mensen die gaan zorgen dat jouw openratio de lucht ingaat. Zoals we hierboven al uitlegden, belonen inbox provider een goede openingsratio met een goede aflevering van nieuwsbrieven in de inbox. Nu weet je dus waarom het essentieel is om inactieve abonnees te verwijderen. Ze verpesten de afleverkwaliteit voor abonnees die je nieuwsbrief wel willen ontvangen

Inactieve abonnees verpesten de afleverkwaliteit voor alle e-mails

6. Benader inactieve abonnees met een re-activatie campagne

Als de nieuwsbriefrelatie bekoeld lijkt, kan je nog één poging doen om nieuw leven in te blazen. Dit doe je middels een re-activatie campagne, waarin je de adressen die niet reageren apart benadert. Je stuurt dus een bericht uit naar enkel deze ínactieve groep.
Je kunt ze bijvoorbeeld een mail sturen om ze te laten weten dat je ze mist, maar je kunt ze ook belonen met bijvoorbeeld een korting of give-away. Zorg ervoor dat je klanten weten dat ze zich ook uit kunnen schrijven. Stimuleer ze om uit te schrijven als ze echt niet meer geïnteresseerd zijn in je of vraag ze actief hun aanmelding nogmaals te bevestigen als ze dat nog wel zijn. Een schone emaillijst betekent een schone reputatie. Zo komen je mails beter aan bij de mensen die ze willen ontvangen. Natuurlijk staat het je vrij nog te benadrukken dat klant bij jou blijven voordelen heeft!
De adressen die reageren, verhuis je opnieuw naar de actieve lijst. Degene die niet reageren verwijder je definitief.

Een schone mailinglijst betekent een schone reputatie. Zo komen je mails beter aan bij de mensen die ze wel willen ontvangen

7. Verwijder niet persoonlijke e-mailadressen

Mail alleen naar persoonlijke e-mailadressen. Dat betekent dat u info@-adressen en andere algemene adressen zoals support/sales/admin@ dient te verwijderen. Het is namelijk erg onwaarschijnlijk dat je voor dit soort adressen en opt-in hebt gekregen.

8. Verwijder verouderde adressen vooraf uit je database

Voorkomen is beter dan genezen. Heb je het idee dat een mailinglijst verouderd is, dan kan MailCamp je helpen deze adressen vooraf te valideren. Met het valideren worden e-mailadressen vooraf door een externe partij gecontroleerd of ze nog bestaan zodat ze niet tijdens de verzending bouncen en je verzendreputatie een deuk oploopt. MailCamp kan je helpen met het valideren van jouw e-maildaressen.

Samenvatting en conclusie voor een verbetering van de email deliverability

De kwaliteit van de email database is essentieel voor je verzendreputatie. Wil je dat jouw nieuwsbrieven goed worden afgeleverd in de inbox, dan zal je dus een schone database moeten hebben met actieve nieuwsbrief abonnees. Hiermee toon je aan dat jouw nieuwsbrief inbox-waardig is.
Als je de bovenstaande stappen doorvoert, voorkom je dat foutieve, vervuilde of slechte e-mailadressen in jouw database terechtkomen. Dat begint met een correct aanmeldproces (double opt-in). Zorg ervoor dat nieuwe aanmeldingen gelijk een warme response krijgen en reageren op jouw bevestigingsmail. Heb je naar verloop van tijd veel abonnees die niet meer reageren op jouw nieuwsbrief, schoon dan je lijst op. Niet actieve abonnees benader je apart via een re-activatie campagne en verwijder je definitief als ze daar niet op reageren.
Dus:

  • Voorkomen vervuiling door een double opt-in registratie
  • Zorg ervoor dat aanmelders zich welkom voelen en reageren
  • Segmenteer je lijst voor meer betrokkenheid en interactie
  • Vraag om voorkeur en frequentie bij aanmelding
  • Maak uitschrijven eenvoudig voor lezers die niet willen
  • Maak het uitschrijfproces makkelijk
  • Verwijder inactieve abonnees door je lijsten op te schonen
  • Re-activeer niet actieve adressen
  • Verwijder niet persoonlijke e-mailadressen
  • Verwijder oude (niet-bestaande) adressen vooraf uit je database

Volg je deze tips op, dan ben je goed bezig om van jouw mailinglijst een schone database te maken. Je beloning is een goede verzendreputatie en betere aflevering van je nieuwsbrieven in de inbox. Mocht je vragen hebben over het opschonen van je mailinglijsten, laat het ons dan weten. Onze specialisten helpen je graag.