Om een hoge respons te krijgen, is het van belang om een sterke en gerichte call-to-action (CTA) te doen. De stap van denken naar doen, is namelijk best groot voor klanten en prospects.

Een call-to-action (CTA) in een e-mailcampagne is erop gericht een directe reactie bij de ontvanger uit te lokken. Een kleine aanpassing in de CTA kan grootse effecten hebben. Het is daarom ook de moeite waard eens goed stil te staan bij dit topic.

De vraag die je jezelf telkens dient te stellen: Wat wil je dat jouw lezers doen bij het lezen van jouw tekst? M.a.w. welke actie wil je dat zij ondernemen? Een CTA is een opvallend visueel element, dat erom schreeuwt om te worden aangeklikt en dat de lezer moet verleiden om de gewenste actie te ondernemen.

Begin nu!

VRAAG DIRECT AAN

Zet op mijn lijst

Zorg ervoor dat je zelf goed weet welke actie hij moet ondernemen. De meest essentiële vraag die je jezelf hiervoor dient te stellen is: wat wil je dat de lezer doet?

  • Wil je dat de lezer iets koopt?
  • Dat hij een afspraak maakt?
  • Een artikel leest?
  • Iets download?
  • Zich aanmeldt / inschrijft?

 

De juiste positie

Een juiste positie kan veel schelen. Een CTA bovenin je e-mail levert een beter resultaat dan wanneer je de link onderaan plaatst. Zorg er wel voor dat je je mailing niet vol plaatst met CTA’s want dit zorgt er juist voor dat de lezer niet meer weet waar hij precies op moet klikken.

De juiste woorden

Kies woorden die aanzetten tot actie. Voor een lezer moet het in ieder geval duidelijk zijn.

Voor het schrijven van een goede CTA gelden 5 vuistregels. Een sterke call-to-action:

  1. Is actief geschreven (bevat een werkwoord)
  2. Zegt precies wat je moet doen
  3. Is duidelijk in wat je krijgt
  4. Is dringend (urgentie)
  5. Schetst wat volgt (“jij doet dit, wij doen dan dat”)

Het beste verduidelijk je dit met een minimum aantal woorden. Denk aan: reageer nu, meld je hier aan, registreer nu, maak nu een afspraak, abonneer u hier, enz. Vermijd in elk geval het gebruik van ‘klik hier’. Je lezer begrijpt echt wel dat hij moet klikken.

 

De juiste vorm en opmaak

Call-to-actions komen in verschillende vormen voor: tekst, plaatje, buttons. De grootte, vorm, kleur, tekstopmaak, e.d. spelen allemaal mee bij de optimalisatie van een CTA. Goede call-to-action buttons vallen op en trekken de aandacht van bezoekers. Buttons converteren over het algemeen beter dan tekst links. Over de kleur van de CTA button zijn de meningen enigszins verdeeld. Over het algemeen zeggen de experts dat oranje de beste kleur is voor de call-to-action button. Oranje is een goede conversiekleur en geel een kleur die de aandacht trekt. Rood is het meest controversieel. Het roept negatieve associaties op: stop, nee, gevaar, let op etc. Groen zet verder niet aan tot actie.

Hieronder volgt een call-to-action kleurenschema, door Karel Geenen opgesteld.

Call-to-action kleurenschema

Tabel: Call-to-action kleurenschema, bron: karelgeenen.nl

Welke CTA werkt voor jou het beste?

Zoals zo vaak is dit een kwestie van testen. Voer eens wat split-run tests uit en de statistieken geven je antwoord. Er is veel te winnen. Conversie ratio’s schieten omhoog bij een juiste toepassing van de CTA regels.