Beste tips voor een effectieve onderwerpregel voor je nieuwsbrief

De onderwerpregel van je nieuwsbrief optimaliseren voor een betere openingsratio. Je hebt ongetwijfeld wel eens nagedacht hoe je de opens van je nieuwsbrief kan verbeteren. Wist je trouwens dat gemiddeld 35% van jouw lezers op basis van uitsluitend de onderwerpregel besluit of ze jouw nieuwsbrief wel of niet openen? Daarnaast is e-mail marketing van alle marketingkanalen nog steeds het kanaal met het beste rendement. Het staat of valt echter met een pakkende en goed geformuleerde onderwerpregel die jouw lezer overtuigd om jouw nieuwsbrief te openen. Daarom reden te meer om goed na te denken over een goede onderwerpregel! Wij gaan jou daarbij helpen.

Allereerst beginnen we met scherpstellen wat de onderwerpregel exact is en welke achtergrondinformatie van belang is als we kijken naar optimalisatie. Daarna geven we je een concrete lijst met tips om zelf effectieve onderwerpregels te schrijven.

Achtergrondinformatie: wat is een onderwerpregel?

De onderwerpregel is de titelregel in de inbox, in feite dus het eerste wat een lezer van jouw nieuwsbrief ziet. De preheader is de eerste tekst van de nieuwsbrief die zichtbaar is in de inbox. Klinkt vanzelfsprekend, maar wordt toch nogal eens verward. Het zijn dus twee aparte onderdelen die elkaar versterken. In de tips hieronder vertellen we je hoe je deze twee samen kunt inzetten om je openratio te verbeteren.

Welke soorten onderwerpregels zijn er?

Je wil de lezer overtuigen om (het liefst direct) de e-mail te openen en te lezen. Dit kan je op verschillende manieren doen. Het kan middels informeren, nieuwsgierigheid opwekken, FOMO (Fear of missing out), verrassen met humor en natuurlijk met korting of andere financiële voordelen. We vertellen je wat meer over een aantal van deze types.

Informerende onderwerpregel

Bij dit type onderwerpregel leg je de nadruk op de waarde van de inhoud. Dit geef je treffend en kernachtige weer. Je wilt dat de lezer denkt: “Aha, dit heb ik nodig!”

FOMO-onderwerpregel

We schreven hier eerder over Fomo (Fear Of Missing Out). Je kiest voor een onderwerpregel met een schrikeffect of urgentie.
Het schrikeffect roept deze reactie op: “Blijkbaar weet ik iets niet wat belangrijk is, ik lees dit meteen!”
Urgentie roept deze reactie op: “Ik moet nu actie ondernemen anders mis ik de kans op iets waardevols.”
Beide zetten sterk aan tot actie. Daarom zijn FOMO-onderwerpregels populair. Onderwerpregels als: “5 dingen die je nog niet wist over..” of “ Laatste kans om…” blijken uit onderzoek goed te scoren.

Verrassende onderwerpregel

Een onderwerpregel met een verrassingseffect noemt vaak iets wat in strijd is met wat we weten. Denk aan een regel als: “Wat e-mail marketing en soepstengels gemeen hebben.” Het roept verwarring op, en dat wil ons brein zo snel mogelijk oplossen. Het maakt ons nieuwsgierig. De lezer wil weten hoe het zit.

Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?

Afhankelijk van de e-mailcliënt en het apparaat wordt een bepaald aantal karakters weergegeven in de mailbox. Dat betekent dat een lange onderwerpregel afgebroken wordt. Zeker op mobiel.

In zijn algemeenheid geldt, hoe mobieler (en vaak kleiner) het apparaat, hoe minder tekens er getoond worden op het moment dat inkomende berichten weergegeven worden. Heb je veel mobiele lezers ga dan uit van 30-35 karakters. Openen jouw lezers veelal op desktop, houdt dan maximaal 50 karakters aan. Hieronder zie je in het schema hoeveel tekens je ongeveer hebt.

Volgens Marketo zijn onderwerpregels bestaand uit 7 woorden of 41 karakters het meest optimaal. Dat is gemiddeld zo’n 10 tekens korter dan de gemiddelde onderwerpregel.

Bron: Marketo

Conclusie

Er zijn verschillende soorten onderwerpregels. Het aantal tekens dat zichtbaar is in de inbox hangt af van de e-mailcliënt, maar voor allen geldt: de onderwerpregels moeten overtuigend, kort en krachtige geformuleerd zijn en aanzetten tot actie. Ga uit van maximaal 40 karakters. Dat is best een uitdaging. Daarom geven wij je 10 tips om je onderwerpregel te optimaliseren.

Tips om de beste onderwerpregel te schrijven

#1: Besteed er de nodige aandacht aan

Dat klikt logisch, maar wacht hiermee niet tot het laatste om dan snel nog even een onderwerpregel te formuleren. Doorloop de andere tips en maak gerichte keuzes als je de onderwerpregel schrijft.

#2: Kies het type onderwerpregel

Kies (zoals hierboven beschreven) welk type onderwerpregel jij wilt toepassen.

Informeren klinkt wellicht niet als de meest originele keuze, maar niets is minder waar. Zo verstuurde de Efteling op Valentijnsdag hun maandelijkse nieuwsbrief. De onderwerpregel? “Nieuwsbrief Februari.” Op LinkedIn werd er veel over gesproken en de vraag was: “Heeft de Efteling zijn creativiteit verloren?” Was dit immers niet hét voorbeeld van een onderwerpregel hoe het niet moet? Nee, de Efteling had het getest en dit bleek de meest effectieve regel op dat moment. Tussen alle Valentijnscampagnes sprongen zij eruit. Het kan dus soms juist interessant zijn om strategisch te kiezen voor een puur informatieve onderwerpregel.

#3: Openen jouw lezers vooral op mobiel of desktop?

Het apparaat vanaf waar mensen lezen bepaalt hoeveel tekens ze van jouw onderwerpregel te zien krijgen in de inbox. Een mobiele lezer ziet minder van de onderwerpregel dan een desktop lezer. Je wilt dus weten vanaf waar jouw lezers lezen om in te schatten hoeveel tekens je kan benutten voor de kern van jouw boodschap. Je kan dan of kiezen voor de kortste onderwerpregel, de grootste groep lezers, of meerdere onderwerpregels gebruiken en segmenteren.

#4: Zet de kern van de boodschap vooraan

Omdat het aantal tekens per type apparaat varieert, is het belangrijk dat de kern van de boodschap in elk geval zichtbaar is. Dat betekent dus dat je aan het begin van de regel direct de kern (het onderwerp) en overtuiging (het soort onderwerpregel) helder wilt hebben. Verkwansel dus geen kostbare ruimte in het begin van de onderwerpregel met zaken die niet de essentie zijn van de boodschap.

Voorbeeld hoe het niet moet:

Wij vertellen je in deze nieuwsbrief vijf voordelen die je nog niet wist over gezonde voeding.

Het onderwerp staat hier pas aan het einde, de regel is te lang.

Geoptimaliseerd goed voorbeeld:

Gezonde voeding: 5 voordelen die je nog niet wist…

Bij het tweede voorbeeld staat het onderwerp vooraan en is de onderwerpregel kort en bondig. Zie je trouwens hoe we tekens besparen met het woord “vijf”?

#5: Vermijd misleiding

Soms kiest men voor een schrikeffect wat eigenlijk misleiding is. Denk aan een nieuwsbrief met de regel: “Doorbraak in de wetenschap over voeding.” Om vervolgens reclame voor een eigen product te maken. Dat wordt zeker niet altijd gewaardeerd en kan je dus een spammelding opleveren. Niet doen dus. Zorg dat wat je zegt in de regel, ook echt in de nieuwsbrief staat, en dat de lezer krijgt wat je belooft.

#6: Gebruik woorden die aanzetten tot actie

Door actiegericht te communiceren, zijn mensen eerder geneigd om daadwerkelijk over te gaan tot actie.

Voorbeeld hoe het niet moet:

Eenmalige kans op een korting.

Hier staat weliswaar een vorm van urgentie, maar er is geen gebruik gemaakt van actiewoorden

Geoptimaliseerd goed voorbeeld:

Eenmalige kans: Pak nu jouw korting

#7: Meerdere onderwerpen in 1 regel?

Wat als je nu een nieuwsbrief hebt met bijvoorbeeld een aanbieding van een gratis e-boek, nieuws over nieuwe producten en een blog met afslanktips zonder dat de onderwerpregel te lang wordt? In dit geval kan je de onderwerpregel optimaliseren door een opsomming te gebruiken en met actiewoorden te beginnen.

Voorbeeld:

Download ons e-book | nieuwe collectie | 7 afslanktips

In de ideale situatie gebruik je de preheader om het onderwerp aan te vullen. Hierdoor houd je het onderwerp kort, maar kan je toch nog extra info delen met je lezer. Dit alles om ervoor te zorgen dat hij / zij jouw nieuwsbrief opent. Zie de volgende tip!

#8: Versterk de onderwerpregel met de preheader

De preheader of snippet is de eerste tekst van de nieuwsbrief. Deze is zichtbaar in de inbox (zie het voorbeeld hieronder). Een sterke preheader zet de onderwerpregel kracht bij. De preheader is dus geen kopie van de onderwerpregel, maar een aanvulling die de lezer overtuigt de nieuwsbrief te openen!

#9: Personaliseer je onderwerpregel eens

Je bent het vast wel eens tegengekomen. Een onderwerpregel met jouw eigen voornaam erin. Zeg eerlijk: dat valt best op, toch? Personaliseren trekt de aandacht. Een naam in de onderwerpregel valt op, maar ook hier geldt: wees er selectief mee. Er wordt over het algemeen vaker doorgeklikt, but don’t overdo it Als je het altijd toepast, valt het niet meer op en neemt de kracht van een persoonlijke aanhef natuurlijk af.

#10: Gebruik eens emoji’s

Emoji’s, smiley’s, emoticons…hoe je ze ook noemt, je ziet ze steeds vaker.
Maar werken ze ook? Uit veel onderzoeken blijkt dat emoticons in onderwerpregels voor hogere openingscijfers zorgen. Wees er echter selectief mee om te voorkomen dat de kracht ervan afneemt. Hoewel de meeste e-mailpropgramma’s emoji’s ondersteunen, valt het altijd te adviseren goed te testen. Ze kunnen er namelijk wel eens anders uitzien op verschillende e-mailprogramma’s.
Beperk je overigens tot uitsluitend relevante en herkenbare emoticons en gebruik nooit meerdere emoji’s tegelijk omdat dit spamgevoeliger is.
Een lijst van alle emoticons vind je hier.

#11: Gebruik nooit alleen hoofdletters

Behalve dat je hiermee grote kans loopt in een spamfilter terecht te komen, wordt een onderwerpregel met alleen maar hoofletters meestal niet zo gewaardeerd en ervaren als een schreeuw om aandacht. Schreeuwen werkt nooit goed. Focus op inhoud. Spamfilters zullen dit waarderen.

#12: Vind de beste onderwerpregel via A/B testen

In MailCamp is het mogelijk om meerdere nieuwsbrieven te testen op verschillende onderwerpregels. Dit proces wordt door de software automatisch uitgevoerd. Bepaal vooraf wel wat je wilt testen: de opens, kliks, conversies. Wil je de openratio verbeteren, dan test je dus verschillende onderwerpregels. Heb je weinig adressen, kies dan de optie om de lijst in gelijke delen te splitsen. Iedere helft ontvangt dan een nieuwsbrief met een eigen onderwerp. Heb je minimaal enkele duizenden adressen, dan kan je ook een test doen met een klein gedeelte van je database. Je bepaalt een percentage waar je mee wilt testen, selecteert welke nieuwsbrieven aan de test mee moeten doen en legt vast hoe lang de test mag duren. Als de tijd verstreken is, zal de nieuwsbrief met de winnende onderwerpregel automatisch naar het overige deel van de database worden verstuurd.

Samenvatting: tips voor effectieve onderwerpregels

 

  • Bepaal het doel en het type onderwerpregel;
  • Maak nieuwsgierig, stel een vraag, creëer een urgentie / schaarste, of communiceer een (financieel) voordeel (korting, sale etc.);
  • Kies de juiste lengte voor jouw onderwerpregel (30-50 karakters);
  • Kom aan het begin van de regel tot de kern en zet aan tot actie;
  • Versterk of vul de onderwerpregel aan met een preheader;
  • Gebruik (af en toe) emoji’s, personalisatie en actiewoorden;
  • Vermijd uitsluitend gebruik van hoofdletters, voorkom misleiding en vermijdt aandacht schreeuwende leestekens zoals !!!!!!
  • Maak gebruikt van A/B testen om je onderwerpregel te optimaliseren;

We zijn benieuwd of je met deze tips aan de slag bent gegaan, en wat jouw ervaring is naar aanleiding van het A/B testen. Vertel je het ons?