Storytelling in nieuwsbrieven: een prachtig thema om op deze Wereldverteldag (20 maart 2019) als special met jullie te delen. We vertellen je waarom je het woord “storytelling” zo veel tegen het lijf loopt binnen de marketing. Je ontdekt waarom storytelling zo’n krachtige content formule is. En we leggen uit hoe je het toe kan passen.

Storytelling in nieuwsbrieven: omdat we feiten horen, en verhalen voelen

Terwijl ik dit schrijf, slaat de regen tegen het raam. Hier en daar branden wat lampjes in huis, er valt weinig licht naar binnen. Ik ruik de geur van de dampende thee. Het herinnert me aan de knusse herfstachtige zondagen uit mijn jeugd. Op zondagmiddag nestelden we ons op de bank. De schemerlampjes brandden, er stond een grote pot thee op de salontafel. Het was tijd voor de “Storyteller”. Een prachtige televisieserie van Jim Henson waarin oude volkssprookjes werden verteld. We misten er geen. De hele familie ging ervoor zitten.
Wij deden exact wat er al eeuwen plaatsvindt. De televisie was ons kampvuur.
De kracht van verhalen is door de eeuwen heen onmiskenbaar gebleken. Het is de reden dat “Storytelling” binnen de marketing zoveel podium heeft gewonnen.

In deze driedelige special ontdek je waarom je storytelling in jouw nieuwsbrief toe zou willen passen.

In deze driedelige special ontdek je waarom je storytelling in jouw nieuwsbrief toe zou willen passen. Je kan direct door naar een specifiek onderdeel, of van begin tot eind lezen. Deel 1 is uitleg waarom storytelling zo krachtig is. Deel 2 gaat over de bouwstenen van een verhaal met voorbeelden. Deel 3 geeft je praktische ideeën hoe je storytelling in nieuwsbrieven kan verwerken.

Deel 1: waarom Storytelling zo krachtig is

Verhalen onthouden we beter
Als we informatie krijgen dan prikkelt dat een bepaald deel van ons brein. Verhalen prikkelen meerdere delen. Het spreekt o.a. onze verbeelding aan en ons geheugen (we herkennen onderdelen van het verhaal uit ons leven). De plaatjes in ons hoofd openen als het ware laadjes waar emoties in zitten. Verhalen roepen dus emotie op. Het emotionele brein is dus ook actief bij het horen van een verhaal. Omdat er zoveel hersendelen actief zijn, onthouden we verhalen beter dan droge informatie.

We voelen verhalen
Verhalen roepen dus emoties op. Emoties zijn een sterke drijfveer in gedrag. Pure informatie roepen minder emoties op, die voelen we letterlijk minder. Als iets ons raakt, zij we geneigd tot actie, dat maakt verhalen een sterk marketingmiddel.
Storytelling wordt ook vaak gebruikt om het verhaal achter een organisatie of merk te delen. Achter bedrijven schuilen mensen met een missie. Net als wij een missie hebben. Als we dit herkennen of er positieve emoties bij voelen, voelen we ons aangetrokken.
“Jij hebt iets te bieden waarmee klanten een uitdaging kunnen overwinnen.”

Storytelling vertelt ons over oorzaak en gevolg
Oorzaak en gevolg, is een basisprincipe van hoe mensen leren vanaf hun geboorte. Een goed verhaal is opgebouwd uit een oorzaak en gevolg principe. Een hoofdpersoon (de held), worstelt met een uitdaging (het kwaad) en overwint dit. Dat is de formule van storytelling, daarover meer in het volgende deel. Jij hebt iets te bieden waarmee klanten een uitdaging kunnen overwinnen. Dat kan je middels storytelling duidelijk maken. Het gaat niet alleen om jouw product of dienst, maar ook om inspiratie van wat jij vertegenwoordigt.

Verhalen hebben een sociale context
Als mensen willen we contact met de wereld om ons heen. We willen nabijheid, dit is een gevolg van herkenbaarheid. Als we een verhaal horen en de emoties voelen, dan herkennen we ons in de hoofdpersoon, de missie, of de overwinning. Wellicht herkennen we juist iets wat we zelf missen. Dat gevoel van nabijheid roept dat bij de meeste mensen empathie op. Dan voelen we weer het verhaal.

Verhalen wekken empathie op. Hier zijn onderzoeken naar gedaan.

Hier zijn onderzoeken naar gedaan. Mensen kregen verhalen te horen, of films of plaatjes te zien, terwijl hun hersenactiviteit werd gemeten. Het komt erop neer dat we dezelfde hersenactiviteit krijgen als we een verhaal horen of zien, als de persoon die het verhaal zelf letterlijk meemaakt.

We beleven verhalen dus mee, we voelen de emotie, en ze blijven hangen. De sociale context maakt dat we ons middels een verhaal verbonden voelen aan anderen. We kiezen steeds minder voor alleen voordelen van een bepaald product. Zeker als dat product elders te verkrijgen is. Klanten kiezen steeds meer voor een beleving, een club waar we bij willen horen, een merk wat ergens voor staat of een partij die we de omzet gunnen. Storytelling geeft ons deze informatie.

Deel 2: De bouwstenen van een verhaal

Een verhaal bestaat uit een structuur. Het begint met een hoofdpersoon, dat is de eerste bouwsteen. Dit kan jij zijn, jouw merk, of jouw klant. De hoofdpersoon heeft een missie, een doel of ambitie, dit is de tweede bouwsteen. De derde bouwsteen is de uitdaging. Er is een conflict, probleem of obstakel wat iemand moet overwinnen. Het verhaal beschrijft hoe dit gebeurt, waarna de laatste bouwsteen volgt: de oplossing. De hoofdpersoon heeft het gered en heeft een resultaat. Of redde het niet, waardoor het verhaal ons iets leert.

Voorbeelden van storytelling: de verhaalstructuur
Er was eens een klant van MailCamp (hoofdpersoon). Deze wilde nieuwsbrieven versturen (een missie), maar had er geen ervaring mee en zag er tegenop om dit onder de knie te krijgen. Hiervoor zocht de klant hulp en advies, maar bij de grote buitenlandse spelers begon het te duizelen (uitdaging). Toen ontdekte de klant een kleinere speler waar hij in eigen taal mee kon sparren. Het persoonlijke contact gaf hem de geruststelling dat hij deze uitdaging kon overwinnen (oplossing). Nu is de klant een jaar verder en helemaal thuis in het versturen van nieuwsbrieven.

Niet zo ingewikkeld toch? Nog een voorbeeld? Lees dan (nogmaals) onze vorige nieuwsbrief of dit blog over de marketing mythes waar we storytelling toe hebben gepast in onze inleiding.

Een verhaal voegt bezieling toe aan jouw nieuwsbrief, zodat jouw lezers zich verbonden voelen.

Deel 3: Storytelling in nieuwsbrieven

Nu weet je waarom verhalen zo’n krachtige en overtuigende manier zijn om informatie over te brengen. We onthouden ze beter. Het voegt bezieling toe aan jouw nieuwsbrief, zodat jouw lezers zich verbonden voelen. Op internet is al veel geschreven over “corporate storytelling”, daarom delen wij praktische tips hoe je storytelling in een nieuwsbrief kan verwerken.

Deel jouw verhaal
Je las eerder de term “corporate storytelling.” Wat is het verhaal achter jouw organisatie, jouw merk, jouw onderneming of ondernemerschap? Ken je “Start with why?” van Simon Sinek? Zo niet, dan kan je hier de verkorte versie van zijn inspirerende TED TALK bekijken. Jouw “waarom” is krachtiger dan enkel productvoordelen of een opsomming van diensten.

Een voorbeeld is het merk Yoursuperfoods.com. Hier lees je hun “why.” Een verhaal wat raakt, en maakt dat mensen hun omzet gunnen. Het is een authentiek verhaal over overwinning. Mensen hebben voelsprieten voor echtheid. Dat is een gouden regel in storytelling: het verhaal moet authentiek zijn.

Jouw “waarom” is het verhaal wat je heeft geleid tot waar je nu bent. Laat je die al zien of ligt die verscholen achter een laag “professionaliteit?” Ik noem dat een digitaal uniform. Ik werkte ooit bij de grootste luchtvaartmaatschappij waar we uniformiteit moesten uitstralen. In uniform waren wij het merk. Tegenwoordig is het merk de mensen die er werken. Kijk maar eens hier. Lees de reacties eronder vooral. Dit kan je alleen bereiken als je verhalen deelt.

Deel een verhaal van een klant
Die grote blauwe reus, richt niet alleen de spotlight op zichzelf. Kijk maar eens hier hoe ze storytelling toepassen op klanten. Ze vragen zich af of geluk besmettelijk is. En dat was het. Nu heb je wellicht niet hetzelfde budget of de middelen om jouw klanten op dezelfde wijze uit te lichten, maar laat je inspireren. Je kan ook simpelweg het verhaal van een klant centraal stellen in een nieuwsbrief. Zij kwamen op een punt in hun verhaal bij jou terecht. Wat jij te bieden had, was een oplossing voor hun probleem. Er veranderde iets in hun werk dankzij jou, laat ze het vertellen.
Is het een Awareness day? Zoals International Women’s Day? Deel wie jouw heldin is onder jouw klanten. Je kan een blog, vlog, interview, verhaal of voorbeeldcasus delen.

Het gaat om de boodschap, men verwacht geen Shakespeare.

Storytelling als geschreven verhaal
Je weet de bouwstenen en je kreeg voorbeelden. Schrijf een nieuwsbrief met een verhaal, of deel een storytelling blog in jouw nieuwsbrief. Je kan een klant vragen zelf te schrijven voor jou. Het gaat om de boodschap, men verwacht geen Shakespeare. Laat dat geen blokkade zijn. Of overwin de blokkade, en schrijf over jouw uitdaging om te gaan schrijven. Zie je hoe eenvoudig het eigenlijk is?

Storytelling als video
Dat kan als vlog, die je deelt in een nieuwsbrief. Er zijn talloze apps waarmee je in enkele minuten een video in elkaar zet.
Onze favoriet is Adobe Spark Video. Met deze app kan je zelfs vanaf jouw telefoon in een handomdraai een verhaal maken. Je voegt een video of foto’s toe. Het is onze favoriet omdat er kant-en-klare formats zijn. Er zit al een verhaallijn ingebouwd waar precies staat aangegeven wat je moet invullen.

Wat wij heel Inspirerend vinden, is dat dit regelmatig kleine ondernemers zijn die selfies gebruiken.

Storytelling in een afbeelding
Storytelling in nieuwsbrieven door middel van afbeeldingen zien we vooralsnog vooral terug in de modebranche. Een rijtje met producten is vervangen door een paar foto’s met één of meerdere personages in een bepaalde context. Ze dragen een passende outfit en accessoires. Denk aan iemand met outdoor kleding die net de top van een berg bereikte. Of een persoon in casual outfit op weg naar het werk. Het verhaal is dan een enkele slogan.
Het voordeel is dat je geen concreet verhaal hoeft uit te werken. Je spreekt de verbeelding aan.

Wat wij heel Inspirerend vinden, is dat dit regelmatig kleine ondernemers zijn die selfies gebruiken. Dit bewijst wederom dat het om het verhaal op zich draait, en niet om high end foto’s. Hiermee is het verhaal tevens direct authentiek.

Veel inspiratie vind je op Instagram. Zo weet bewustzijns- en ondernemerscoach Dolly Heuveling van Beek met een selfie en een paar zinnen een verhaal te vertellen.

Storytelling als podcast
We zitten in grote getalen de hele dag naar een beeldscherm te turen. Achterover leunend luisteren kan heel verfrissend zijn. Onderweg in het openbaar vervoer kan het een heerlijke afleiding zijn.

Matthew is een wetenschapper, maar de wijze waarop hij wetenschappelijke data weet te vertellen is inspirerend.

Vorige week deelde ik, vanwege World Sleep Day, op onze Facebookpagina een video van wetenschapper Matthew Walker. Hier zie je een radio opname van hem terug. Matthew is een wetenschapper, maar de wijze waarop hij wetenschappelijke data weet te vertellen is inspirerend. Een aanrader voor wie met storytelling aan de slag wilt gaan.

Weet je nog dat men vroeger aan de radio gekluisterd zat? De radio was het kampvuur! Je hoeft geen hoorspel in elkaar te draaien, maar een verhaal delen per podcast of mp3 in een nieuwsbrief is een origineel en afwisselende manier van storytelling. Maak er een video van met als beeld een knisperend kampvuur, en ons heb je al gewonnen!

Tot slot
Je weet nu waarom storytelling in een nieuwsbrief goed werkt, en hoe je dit doet. De laatste tips zijn dat we nogmaals benadrukken dat de verhalen authentiek zijn, en dat het draait om het verhaal. Je hebt al een paar keer gelezen dat het verhaal zelf belangrijker is dan dat je een Hollywood kwaliteit produceert.
We hopen dat we je hebben kunnen inspireren om storytelling in een nieuwsbrief toe te passen. Laat je het ons weten? En stuur jouw nieuwsbrief met storytelling vooral aan ons door!