E-mail marketing heeft 1 probleem: het is niet zo sexy als social media.

Gelukkig is dat het enige probleem. Vergelijk je de 2 marketingkanalen met elkaar op het gebied van rendement en return-on-investment, dan is e-mail marketing veruit het meest effectieve en best renderende marketing kanaal om meer uit bestaande klanten te halen.

Nu zal niet iedereen het hier mee eens zijn. Daarom komt MailCamp met 10 redenen die bewijzen waarom e-mail marketing absoluut uw aandacht moet hebben.

1) E-mail penetratie

Er zijn tegenwoordig meer dan 3.3 miljard e-mail accounts. 95% van de online consumenten gebruiken e-mail en 91% van hen checkt minimaal 1x per dag zijn/haar mail (bron: Exact Target).

Er is gewoon geen marketingkanaal dat hier aan kan tippen. Eigenlijk is e-mail gewoon niet meer weg te denken uit ons leven en een geïntegreerd onderdeel van ons bestaan geworden!

2) Groot bereik

Het begrip bereik heeft een totaal andere betekenis bij de begrippen e-mail en social media.

In social media spreken we vaak over “Potentieel bereik”, refererend aan het aantal volgers / followers.

Nemen we bijvoorbeeld het aantal likes op een Facebook pagina dan bereikt de boodschap slechts een kleine fractie van het aantal totale likes.

Nou wordt e-mail natuurlijk ook maar door een gedeelte van het totaal geopend, maar hier is het verschil: de oorspronkelijke boodschap bereikt de ontvanger wel, maar deze heeft nu de keuze om het NIET te lezen!

Laten we eerlijk zijn: volgens ReturnPath, marktleider in e-mail intelligence, bleek dat begin 2013:

  • 18% van alle e-mail berichten geblokkeerd waren of waren verdwenen
  • 4% werd afgeleverd in de spam of junk folder

Zelfs al raken 23% van de e-mails zoek, dan nog hebben we hier te maken met een veel groter potentieel dan een Facebook post waar 74% van je boodschap verloren gaat (en dat percentage is vaak nog hoger).

3) Levensduur

In a recent onderzoek (bron: Wisemetrics) bleek dat 75% van de Facebook berichten de eerste 2,5 uur na posten bekeken werden en dat 75% van het ‘Bereik’ in slecht 1 uur en 50 minuten gebeurt.

E-mail daarentegen sterft geen snelle dood, maar moet actief ‘beëindigd’ worden. Een e-mail ‘zit’ te wachten of, zoals sommigen zeggen, om verwijderd te worden. Hoe dan ook: het vereist een actieve handeling om de levensduur van e-mail te beëindigen.

4) Return-on-Investment (ROI)

Volgens het 2013 E-mail Marketing Benchmark Report, zegt 60% van de marketeers dat zij hun e-mail marketing investering terugverdienen en 32% dat dit slechts een kwestie van tijd is.

Van iedere € 1,- die geïnvesteerd wordt, wordt gemiddeld €24,93 terugverdiend op de e-mail marketing investering (Bron: Direct Marketing Association UKNational client e-mail survey 2014).

5) Meetbaarheid

Social media heeft de afgelopen jaren bewezen dat het meten van succes nog ter discussie staat en dat vele bedrijven verschillende methoden hanteren om het rendement te meten. Het meten van de ROI bij social media beslaat vele blogs, maar tot een 1 solide methode komt het helaas niet.

Zelfs een eenvoudige taak als het tracken van traffic vanaf social media is niet altijd eenvoudig.

E-mail daarentegen heeft al jaren vele maatstaven die de standaard zijn geworden om het succes te meten: Openingsratio, Klikratio, Complaints, Uitschrijvingen. Van daar uit kan je zelf sales en omzet achterhalen die rechtsstreek het gevolg zijn van je mailing.

Je kan relatief eenvoudig achterhalen wat de waarde is van een subscriber, maar probeer dat zelfde maar eens te doen met de waarde van een Twitter follower

6) Engagement

Engagement is meestal niet een woord wat je vaak hoort in een e-mail context.
Stel jezelf eens de vraag: wanneer heeft een subscriber voor het laatst antwoord gegeven op je e-mails?

Voor iedere ondernemer dient e-mail het ultieme engagememt vehicle te zijn, en dan hebben we het niet over een openbaar vehikel als Facebook en Twitter, maar 1-op-1 gesprekken met prospects die specifiek geïnteresseerd zijn in jouw informatie.

7) Social media integratie

Social media en e-mail zijn vrienden (vooral met Facebook) en kunnen elkaar daarom goed versterken.

Als je Social media niet integreert, dan mis je kansen op groei en cross mediale kruisbestuiving.

8) Promotionele acties

77% van alle mensen verkiest e-mail om promotionele content te ontvangen, tegen terwijl slechts 4% die hiervoor Facebook prefereert. Linkedin wordt slecht gewaardeerd als kanaal voor promotionele acties.

Mijn mening is dat mensen een soort van natuurlijk kijk hebben op de functie van sociale platformen en dit heeft dan ook direct effect op de conversie. Facebook bijvoorbeeld is een ‘vriendenplatform’. Is er geen vriendschappelijke connectie, dan wordt je boodschap niet gewaardeerd.

Naar e-mail wordt toch anders gekeken, misschien wel omdat het kanaal toch meer privacy met zich meebrengt of omdat we altijd al gewend waren reclame via de e-mail te krijgen.

9) Mobiel

Volgens een studie van Litmus wordt 66% van alle Gmail berichten geopend op een mobiel device. The Experian Q2 2013 Quarterly E-mail Benchmark Study zegt dat 50% van de “Unieke opens” en 40% van de “Unieke kliks” op een mobile apparaten plaatsvindt.

Vanzelfsprekend vinden de meeste van de transacties plaats via de pc, maar mobiele apparaten nemen nu al 13% van alle transacties voor hun rekening.

Dat zijn geen kleine percentages en terwijl sommige marketeers bezig zijn om de aansluiting te vinden bij mobiel, zijn de slimme marketeers bezig om ervoor te zorgen dat hun boodschap op het juiste moment bij de juiste ontvanger terecht komt.

10) Personalisatie

Met e-mail kan je duizenden mensen tegelijk bereiken, maar tegelijkertijd ook persoonlijk zijn in de manier waarop je ze benadert.

Het segmenteren van je mailinglijst stelt je instaat om doelgroepen heel gericht met specifieke content te mailen op basis van interesse of eerder verricht klikgedrag.

Samenvatting
Ondanks de concurrentie van social media is e-mail marketing nog steeds het meest effectieve en best renderende marketing kanaal om bestaande relaties mee te beheren. E-mail marketing heeft een groot bereik, is volledig meetbaar, kan massaal ingezet worden, maar tegelijkertijd ook persoonlijk. Juist het personaliseren van content leidt tot meer conversie.