Valentijnsdag: tips voor Valentijnscampagnes

Valentijnsdag: tips voor Valentijnscampagnes

Er lijken drie soorten mensen te bestaan als het gaat om Valentijnsdag. Zij die er met passie voor gaan, zij die er met passie tegen zijn, en zij die het vergeten. Dat laatste is tegenwoordig best een kunst gezien de hoeveelheid campagnes die je rondom Valentijnsdag in je mailbox ontvangt. Hoe je er persoonlijk ook over denkt, als online retailer wil je natuurlijk wel een verleidelijke nieuwsbriefcampagne opzetten en meer omzet genereren uit email marketing. Om de harten van jouw klanten te winnen, spelen wij vandaag matchmaker met Valentijncampagne tips voor retailers.

1. Kondig Valentijnsdag tijdig aan

Wacht niet met het versturen van de aanbieding, tot de aanbieding zelf van kracht is, maar stuur een teaser vooraf. Zo genereer je alvast aandacht voor wat jij te bieden hebt, en valt jouw nieuwsbrief beter op als de Valentijnscampagnes je op de oren vliegen. Denk aan de liefde: onbekend maakt onbemind. Als jouw aankomende Valentijn sale al bekend is, heb je kans dat de keuze eerder op jou valt. Wat we hebben geleerd van de afgelopen feestdagen en Black Friday het afgelopen jaar is: levertijden lopen uit, en aankopen arriveren te laat! Om te voorkomen dat mensen dan toch maar weer naar een fysieke winkel stappen, doe je er goed aan om de voordelen van tijdig bestellen te benadrukken. En daarbij: de groep die Valentijnsdag vergeet, is niet meer: jij hebt ze er bij deze aan herinnerd. Menig mens zal je dankbaar zijn!

2. Segmenteer, personaliseer en wees relevant

We gaan er even vanuit dat je al enigszins segmenteert en personaliseert. Maar let op als het gaat om Valentijnsdag! Men koopt voor een eventuele partner. Dat maakt segmenteren voor feestdagen nou net even lastiger. Hoe los je dat op? Doe een aanbieding: Voor hem en voor haar, of uiteraard: gender neutraal.

Segmenteer, personaliseer en wees relevant

3. Benut up- & cross-selling tactieken

Dat je met Valentijnsdag rekening houdt met het feit dat jouw klant koopt voor een ander, betekent niet dat je kansen hoeft te missen om ook meteen een aanbieding te doen aan de persoon in kwestie. Waarschuwing vooraf: het volgende voorbeeld kan een hoog cliché gehalte bevatten, maar het gaat om de essentie. Je maakt een nieuwsbrief met een aanbieding voor truien, je selecteert eentje voor hem, en voor haar. Dit verpak je met de tekst: “een warm hart voor de liefste.” Maar die truien presenteer je uiteraard in complete outfits (upselling). En de bijverkoop stopt hier niet. Want, vertel je de koper: “maak indruk op jouw liefste met een nieuwe outfit!” en voeg je daar vervolgens nog een korting aan toe, haal je meer rendement uit jouw Valentijnscampagne.

Benut up- & cross-selling tactieke

4. Retarget

Zijn er mensen die wel openen, klikken (misschien wel meer dan eens), maar toch niet bestellen? Stuur ze nogmaals een nieuwsbrief met een herinnering dat als ze nu bestellen ze nog op tijd geleverd krijgen. Of geef ze een deadline. Uitstellers en twijfelaars hebben soms net een extra duwtje nodig.
Met het oog op de media berichten rondom Sinterklaas over de te late leveringen, wil je als verkoper juist degene zijn die een helderheid verschaft in wanneer het echt tijd is om actie te ondernemen. Stuur dus gerust een reminder met een tekst als: “voorkom dat je met lege handen staat”, en “bestel voor … om jouw bestelling op tijd te ontvangen.”

5. Kies het juiste verzendmoment

Aansluitend op de herinnering aan jouw klanten om op tijd te bestellen, en de tips om meerdere mails te sturen rondom jouw Valentijnscampagne, is het dus belangrijk jouw verzendmoment goed te plannen. Behalve de planning qua aanlooptijd, wil je ook het beste verzendmoment kiezen met betrekking tot specifieke dag en tijdstip.

6. Verbind door menselijkheid

De crux van dagen zoals Valentijnsdag is, dat het bijna onvermijdelijk is. Er zijn mensen die er niet in mee willen of kunnen gaan. Zodra je de TV aanzet, of de deur uit loopt, vliegen de Valentijnscampagnes je om de oren. Zo ook in de mailbox. Dat waardeert niet iedereen.
Sommigen hebben een aversie tegen het commerciële karakter van Valentijnsdag. Daar valt wat mij betreft best wat voor te zeggen in de context van deze alinea. Bij sommigen gaat de aversie tegen Valentijnsdag dieper dan het commerciële karakter. Het raakt een pijnlijk punt: eenzaamheid en verlies. Authenticiteit en verbinding zijn tegenwoordig ware “marketing mantra’s.” En met reden. Het is de blauwdruk van wie wij zijn als mens. Het is onderdeel van ons leven en overleving. Eenzaamheid is een groot en vaak onzichtbaar probleem in onze samenleving. Wil je een hele sterke en sociale Valentijnscampagne creëren, dan heb je oog voor deze groep. Wat ons betreft gaat dit even verder dan marketing, maar draait het om menselijkheid. Ken je het gevoel van eenzaamheid of verlies van een geliefde, ben je sociaal betrokken, raakt dit idee je vanuit jouw liefde voor de mens? Dan is dit het moment om authenticiteit en verbinding in jouw email marketing toe te passen door op Valentijnsdag een bericht van waardering te sturen naar jouw lezers. Dat hoeft niet diep te gaan, op de wijze zoals ik net beschreef, maar een blijk van waardering op welke manier dan ook betekent vaak al veel meer dan we beseffen.

Scroll naar boven