Met Valentijnsdag op de agenda willen we het graag even hebben over liefde. En dan in het bijzonder over verloren liefde, namelijk: waarom mensen zich uitschrijven voor jouw nieuwsbrief.

Uitschrijvers geven toch een steekje. Je vraagt je toch af wat je verkeerd hebt gedaan, je ging er echt voor met die nieuwsbrief, aanmelders stroomden binnen, en dan ineens haken er mensen af. Waar ging het mis? Het proces lijkt eigenlijk veel meer op daten dan we denken. En vandaag leggen we je aan de hand van daten uit wat de drie grootste oorzaken zijn voor uitschrijvers op nieuwsbrieven. Geheel in stijl doen we dit aan de hand van daten. We noemen het: mismatches.

“Het proces lijkt eigenlijk veel meer op daten dan we denken.”

Dan komt het moment suprême voor de afmelder, was het uitschrijven of uitmaken een goede keuze of niet? Je leert iemand pas echt kennen in de kunst van het omgaan met afwijzing. De eerste indruk is belangrijk, maar als het gaat om e-mailmarketing is de laatste indruk net zo cruciaal. Het bepaalt namelijk de eindconclusie over jouw merk. En dat maakt uit als je bedenkt hoe sterk mond-tot-mond reclame nog altijd is. Meer weten over hoe je het beste met uitschrijvers omgaat en waarom dat zo belangrijk is, lees je hier

3 redenen waarom abonnees uitschrijven

We beloofden je mee te nemen langs de drie voornaamste redenen waarom iemand zich uitschrijft.

Mismatch 1: het niet waarmaken

We gaan weer even daten. Kijk je First Dates op televisie? Dan herken je dit scenario wellicht. Er zijn twee mensen aanvankelijk geïnteresseerd in elkaar. Maar de date slaat om. Al gauw gaat het gesprek vooral over de ander. Als er al een vraag wordt gesteld dan is vooral bedoeld om daar zelf antwoord op te geven. Er is geen wederkerigheid en er wordt niet afgestemd.
Soms zie je degene die het aanhoort duidelijk afhaken, alleen degene aan de andere kant van de tafel heeft het niet door. Die vindt dat het lekker ging, en is ervan overtuigd dat er wel een vervolg aan komt. Vanaf de bank heeft menig kijker de bui al zien hangen.

Dit gebeurt dus als je jouw content niet afstemt op jouw lezer. De lezer kwam voor iets anders. Zo meldde ik me eens aan op een nieuwsbrief van een opleidingsinstituut. Ik dacht dat ik op de hoogte zou blijven van de opleidingen. Ik meldde me net zo snel af toen ik een gepersonaliseerde nieuwsbrief ontving met: “Hey Susanna, word jij ook zo zwoel van het hete zomer weer?” met als afzender een voornaam van de oprichter.
Toegegeven, de mail viel op. Ik opende de mail en scrolde door de nieuwsbrief. Het was min of meer een dagboek. Het ging over het leven van de schrijver. Kan leuk zijn, maar ik kwam voor informatie over opleidingen en niet voor een reality blog. Nergens ging het over opleidingen, en er zat geen heldere boodschap in met een toegevoegde waarde voor mij. Ik had duidelijk een andere verwachting. Na het afmelden kreeg ik nog drie mails met persoonlijke verhalen en de kans om me opnieuw in te schrijven.
Dit kan je voorkomen door bij het inschrijven een heldere belofte te doen. Wat kan jouw inschrijver verwachten. “Op de hoogte blijven?” Leuk, maar waarover? Wees daar dus vooraf duidelijk in.


“De één wil wel jouw dagboek lezen, de ander wil alleen aanbiedingen ontvangen.”

Mismatch 2: te intens

De drie mails die ik na afmelding kreeg, zijn een andere mismatch: te intens. In First Dates herken je dit in de mensen die te snel, te veel willen. Of het nu te aanhankelijk, te vastklampend of te intiem is: het schrikt een beetje af als je nog een band aan het opbouwen bent. En daar draaien nieuwsbrieven om, een band opbouwen met een lezersgroep.
Zorg dus dat je weet wat jouw lezers prettig vinden. Hoeveel, hoe vaak en hoe ver kan je gaan? Het mooiste is als ze zelf een frequentie kunnen kiezen, of als je verschillende soorten nieuwsbrieven stuurt, dat je kan segmenteren. De één wilt wel jouw dagboek lezen, de ander wilt alleen aanbiedingen ontvangen.
Of je te intens bent, wordt dus medebepaald door hoe jouw content ervaren wordt. Zo vinden de meeste het best leuk om een paar keer per dag berichtjes te krijgen van hun nieuwe liefde. Mits het wederzijds is, anders is het stalken. In e-mailmarketing heet dat spammen. Een reputatie die je absoluut niet wilt hebben!

Mismatch 3: just not that into you

Deze mismatch roept wellicht de meeste vragen op. Wat had je anders moeten doen? Soms, helemaal niets! Het zijn de First Dates die een leuke avond hebben gehad, de ander heel aardig vinden, maar het er toch bij willen laten.
De oplossing? Accepteren. Het roept nogal eens de neiging op om het vlammetje alsnog aan te wakkeren, en dan zit men al snel in de regio: te intens!
In sommige gevallen stuur je een prima nieuwsbrief op een prettige frequentie, maar is er toch iemand die niet vindt wat hij of zij zoekt. Dat is o.k. Worden de aantallen groter, gaat het met golven? Dan is het toch even zaak om te kijken of er een patroon in zit.
Voor deze groep geldt bij uitstek dat je positief wilt afsluiten. Ze kunnen nu dan wel niet op zoek zijn naar jou, later misschien wel. Een goede laatste indruk maakt dat ze dan alsnog aan jou denken.

“Van uitschrijvers kun je leren, mits je er verstandig mee omgaat.”

Met de grootste mismatches heb je zicht op de voornaamste redenen waarom nieuwsbrieflezers uitschrijven. Hiermee kan je jouw nieuwsbrief optimaliseren om uitschrijvingen te voorkomen.
Uitschrijvingen kunnen je ook helpen je database op te schonen en zo het openingspercentage van jouw nieuwsbrief te verhogen. Het opschonen van je database zorgt niet alleen voor hogere openingspercentages van je nieuwsbrief, het zorgt ook voor een betere deliverability
Van uitschrijvers kan je leren, mits je er verstandig mee omgaat. Daarmee bedoelen we het optimaliseren van jouw uitschrijfproces zodat je nog een keertje kan overtuigen, een alternatief kan bieden of een positieve laatste indruk maakt. Hoe je dat doet lees je hier.

Wat is een goede nieuwbrief break up?

1. Voorkom een kil afscheid

Je wilt het uitschrijven makkelijk maken, en dat moet wettelijk ook. Dus heb je een hele duidelijke zichtbare knop met: “UITSCHRIJVEN.” De abonnee drukt op de knop, en: … Stilte. Behalve dat het onduidelijk is of je dan van de lijst af bent, dit is een beetje van de stijl: uitmaken per sms’je. Het is de perfecte manier om uit te stralen dat de abonnees er niet toe doen, en dat ze de juiste keuze hebben gemaakt om weg te gaan. Het uitschrijfproces mag dus makkelijk, helder, kort en een warm afscheid zijn! Ze zouden zomaar terug kunnen komen, je wilt liever geen schepen verbranden.

Hoe los je dit op? Pas je uitschrijformulier met een persoonlijke boodschap. Maak het licht, luchtig, vriendelijk, dankbaar en bijvoorbeeld humoristisch. Kortom, verander een kil afscheid in een warme uitzwaai.

2. Vraag waarom, maar houdt het simpel

Ken je dat principe dat je iets wilde ruilen in een winkel, en het een heel gedoe werd? Dat je allerlei formulieren in moest vullen etc.? Je was ontevreden met het product, maar eindigde met ontevredenheid over het bedrijf. Een prettige ervaring was waarschijnlijk dat het soepel ging, dat er werd aangegeven dat men het vervelend vindt dat jij niet tevreden was, met de vraag waarom ter verbetering. Dan willen we meestal wel een vinkje zetten bij de reden tot ruiling. Zo ook met opzeggen. Een kort formulier kan bijdragen aan een positieve indruk. De uitschrijver krijgt het gevoel dat het ertoe doet, en jij krijgt informatie waar je jouw nieuwsbrief mee kan optimaliseren.

3. Probeer te overtuigen; niet over te halen

“Weet je het zeker?” dat is wat je nog wil vragen alvorens de knoop definitief wordt doorgehakt. En daarbij is het prima om nog een keertje een kort maar krachtige poging om ze alsnog te behouden.
Het verschil tussen overtuigen en overhalen, zit in het volgende: bij overtuigen opper je nog een idee of geef je nog wat mee, uiteraard in de hoop dat ze blijven. Bij overhalen zet je standpunten in met als doel om ze te laten blijven. Het is hoop versus doel, en dat klinkt voor een uitschrijver net even anders. Integriteit en bescheidenheid zijn hier sleutel.
In de liefde kennen we het principe van beterschap beloven. Daar kan je ook meer overtuigen. Zie het voorbeeld van Vimeo.

4. Geef alternatieven voor uitschrijven

Het voorbeeld van Vimeo laat zien dat je kan overtuigen door opties te geven. Als we terug denken aan de mismatch van een te hoge frequentie kan je ook een optie geven waarbij iemand kan kiezen om wel de nieuwsbrieven te ontvangen, maar in een lagere frequentie. Verder zie je in het voorbeeld een keuze van type updates, en je kan er dus voor kiezen iemand een keuze te geven om bijvoorbeeld wel de aanbiedingen te blijven ontvangen, maar niet algemene nieuwsbrieven etc.

5. Maak het uitschrijven makkelijk

Dit klinkt wellicht wat contra intuïtief. Want je wilt je inschrijvers behouden! Maar in dit geval geldt het principe van de laatste indruk. Daarbij wil je jouw laatste lijsten schoon houden, en niet aangemerkt worden als spam. Kortom, respecteer dat een uitschrijver wil uitschrijven en maak het uitschrijfproces zo makkelijk mogelijk. Zorg dat men niet hoeft te zoeken naar waar en hoe. Houdt het uitschrijfformulier kort en krachtig, en zorg er altijd voor dat de uitgang zichtbaar is.
Zeker als de reden van vertrek is mismatch 2: te intens, dan wil je dit niet bevestigen door nog eens drie mails na te sturen. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk gebeurt het toch dat men nog drie mails na stuurt: een formulier om te bevestigen, een enquête, en een “weet je het echt zeker” bericht.

Nu weet je hoe je het uitschrijfproces van je nieuwsbrief kan optimaliseren door er een klantgericht proces van te maken.
Met de grootste mismatches heb je zicht op de voornaamste redenen waarom nieuwsbrieflezers uitschrijven. Hiermee kan je opnieuw jouw nieuwsbrief verbeteren. Ondanks dat het soms onvermijdelijk is dat mensen zich uitschrijven, is het zelfs goed als jouw database zich opschoont. Een lijst met uitsluitend geïnteresseerden zorgt voor voor hogere openingspercentages en een betere verzendreputatie. Door uitschrijvers de juiste aandacht geven, houdt je de deur open voor de toekomst. Wellicht komen ze ooit nog een keer terug, dus vergeet vooral de laatste indruk niet!