Hier gaan we dan, een nieuw jaar. Ben jij er klaar voor om jouw nieuwsbrief naar een hoger plan te tillen? Waardevolle en unieke content bedenken, kan best wel eens een uitdaging zijn. Om ervoor te zorgen dat wij niet vastlopen, maken wij een content kalender. Zo zetten wij alvast ideeën klaar voor het moment waarop deze content relevant is voor onze lezers. Denk aan seizoenen, feestdagen, en andere speciale dagen (hierover krijg je zo een prachtige tip) en aanvullende informatie of thema’s die extra waarde toevoegen.

Een content kalender is niet alleen efficiënt, maar het voorkomt dat je op het laatste moment content voor jouw nieuwsbrief moet bedenken. Zelfs als je wel direct waardevolle content ideeën zoekt, hebben wij een oplossing. Dit zijn onze geheimen om nooit meer zonder inspiratie te zitten, als het gaat om waardevolle content voor de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief inspiratie

  1. International Awareness Days
    Een prima bron om in te zetten bij het maken van een content kalender is de International Awareness Day kalender. Tegenwoordig zijn er talloze (inter)nationale themadagen. Een mooie mogelijkheid om jouw nieuwsbrief aan te sluiten. In mei is het bijvoorbeeld de “Fiets naar je werk dag”. Of je nu iets doet met fietsen, HR, gezondheid of mobiliteit, hier is al een thema en voor een nieuwsbrief in deze periode. Jij kan jouw unieke content hierop aansluiten. Een mooi overzicht van dit type dagen lees je hier en op deze internationale pagina kan je met zoekwoorden bijpassende dagen vinden.

  2. Op welke vragen kan jij antwoord geven?
    Veelgestelde vragen zijn een duidelijke behoefte naar informatie. Welke vragen stellen jouw klanten? Welke vragen worden bijvoorbeeld aan jouw concurrenten gesteld? Kijk eens op hun website. Jouw doelgroep is de bron als het gaat om het vinden van waardevolle content. Wat zijn de uitdagingen van jouw klanten? Waar kan jij ze bij helpen? Kijk eens op fora, op de “FAQ” pagina van anderen, en algemene websites in jouw branche. Je kan natuurlijk ook lezers eens direct vragen naar hun informatiebehoefte!
  3. RSS Feeds
    RSS-feeds zijn een fantastische bron bij het maken van een content kalender, evenals “last minute” inspiratie voor het vullen van jouw nieuwsbrief. Via een RSS-feed verzamel je de input van meerdere websites op één plek. Een makkelijke manier om bij te houden wat er in een branche gebeurt, welke trends er zijn, wat concurrenten schrijven, maar vooral om inspiratie op te doen. Mocht je geen ervaring hebben met RSS-feeds dan is Feedly een intuïtieve tool waarbij je in enkele minuten een RSS-feed aan kan maken. Zo heb je altijd een bronnenlijst klaarstaan waar je uit kan putten.

  4. Wat schrijven jouw concurrenten?
    Via RSS Feeds heb je al behoorlijk wat inzicht in welke content (op welk moment) gedeeld wordt door jouw concurrentie. Niet elke website heeft echter een RSS Feed. Kijk dus ook eens wat jouw concurrentie schrijft op social media, en let daarbij vooral op de reacties. Hier liggen kansen verscholen waar jij op in kan springen.Natuurlijk ontvang je de nieuwsbrief van jouw concurrenten en volg je hun blogs. Toch? Hier zal je zonder twijfel ideeën opdoen. Dit inspireert je om aan te vullen met zaken die zij over het hoofd hebben gezien.
  5. Zoekwoordenonderzoek, maar dan met een twist
    Deze tip is niet nieuw. Alleen wij beloven je hier een parel als het gaat om inspiratie! Er zijn verschillende (gratis) tools die aardig wat te bieden hebben als het gaat om zoekwoordenonderzoek. Zoekwoorden zijn content ideeën. Zo geeft Google Trends inzicht in gerelateerde zoekwoorden en periodieke populariteit. Dat laatste is ontzettend handig als je een content kalender aan het maken bent.De reden dat deze tip onze favoriet is: Answerthepublic.com. Een visuele tool voor zoekwoordenonderzoek met een ontwerp dat door een ringetje te halen is. Test het zelf, en prijs jezelf rijk! Met deze tip alleen al, zijn jouw inspiratieloze dagen voorbij als het gaat om bedenken van content voor jouw nieuwsbrief!

Wij wensen je een waardevol en uniek jaar toe vol prachtige content, en kijken uit naar jouw nieuwsbrieven het komende jaar. Heb je onze geheimen benut? Laat het ons weten!