“Kwaliteit boven kwantiteit”. Hoe vaak wordt dat wel niet geroepen. En hoe toepasselijk is deze term ook binnen de emailmarketing, alhoewel toch nog steeds veel partijen dit niet lijken te begrijpen.

We hebben het natuurlijk over lijsthygiëne; de gezondheid van jouw mailinglijst. Want een lijst met contactpersonen waarvan de helft nog nooit een nieuwsbrief heeft geopend of nog nooit heeft geklikt is absoluut geen gezonde lijst en zal nooit een goede deliverability kunnen behalen.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen; schoon mailinglijsten op. Stop met het mailen naar mensen die klaarblijkelijk niet op jouw nieuwsbrieven zitten te wachten en focus je op de groep die wél op jouw nieuwsbrieven zit te wachten! Verwijder de contactpersonen van jouw mailinglijst of verplaats ze naar een mailinglijst die je bijvoorbeeld minder frequent gaat mailen.

Alweer ruim 2 jaar geleden heeft MailCamp een module ontwikkeld waarmee mailinglijsten kunnen worden opgeschoond. Helaas blijkt dat maar weinig klanten hiervan gebruik maken. Het was tot voor kort een handmatige actie en dat hebben we nu verandert.

De vernieuwde Lijst Opschonen-module is een stuk dynamischer. Niet alleen kun je per lijst configureren wanneer contactpersonen opgeschoond moeten worden, het gebeurd ook nog eens automatisch.

Er zijn 4 filter opties:

  • Niet geopend (aanbevolen)
  • Niet geopend en geklikt
  • Geopend
  • Geopend en geklikt

Verder kan de periode van (in)activiteit worden aangegeven (hangt ook af van de mailfrequentie);

  • (n)ooit
  • afgelopen jaar
  • afgelopen half jaar (aanbevolen)
  • afgelopen 3 maanden
  • afgelopen maand

Omdat je de filter alleen wil laten gelden voor contactpersonen die al enige tijd op de mailinglijst staan (en dus de kans hebben gehad om nieuwsbrieven te openen of op links te klikken) kun je aangeven hoelang de contactpersoon al op de mailinglijst moet staan. Dat kan met een vaste periode of een variabele periode;

Variabele periode (hangt ook af van de mailfrequentie);

  • Langer dan een jaar ingeschreven (aanbevolen)
  • Langer dan 6 maanden ingeschreven
  • Langer dan 3 maanden ingeschreven

Vaste periode;

  • Voor een bepaalde datum (aanbevolen)
  • Na een bepaalde datum
  • Precies op een bepaalde datum
  • Tussen datum x en datum y

Als acties onderscheiden we;

  • Verplaatsen naar een andere lijst
  • Status wijzigen naar bounced
  • Status wijzigen naar uitgeschreven
  • Permanent verwijderen
  • Exporteren (kan alleen bij handmatige verwerking)
  • Extra Veld waarde updaten

De laatste actie is nieuw. Je zou bijvoorbeeld een extra veld (radiobutton) aan kunnen maken genaamd “Mail Frequentie” met 2 opties; Dagelijks, Wekelijks, Maandelijks

Standaard staat bij alle contactpersonen bijvoorbeeld dagelijks aangevinkt. Door de ‘Extra Veld waarde updaten’ functie te gebruiken kun je bijvoorbeeld instellen dat alle contactpersonen die langer dan een half jaar niet hebben geopend bij het veld Mail Frequentie de waarde ‘Maandelijks’ krijgen. Zo ga je ze dus minder mailen. Je zal dan wel nog 3 segmenten aan moeten maken gebaseerd op dit extra veld waar je dan naartoe mailt.

Hulp nodig bij het instellen? Neem gerust contact op dan helpen we jou hierbij!

LET OP!

Vanaf eind januari 2018 zal via een grote update voor alle lijsten de lijst opschoning worden aangezet, echter wél met een ruime filter zodat lijsten niet direct enorm krimpen. De klant moet er zelf zorg voor dragen dat de filters strikter worden gezet voor een nog betere performance.