Mailinglijsten opschonen via een nieuwe feature in MailCamp

Het opschonen van mailinglijsten is zeer belangrijk voor de kwaliteit van je mailinglijst, ook wel lijst hygiëne. Het is volkomen zinloos om te blijven mailen naar subscribers als ze nog ooit of sinds lange tijd geen nieuwsbrieven hebben geopend of hebben geklikt op een link in een nieuwsbrief. Deze subscribers wil je eigenlijk verwijderen, verplaatsen naar een andere lijst, exporteren of wellicht de status wijzigen naar gebounced of uitgeschreven.
En dat is precies wat de nieuwe functionaliteit in MailCamp doet! Het opruimen van mailinglijsten zal resulteren in een betere deliverability van de actieve subscribers en veel hogere openingsrates.

Inactieve subscribers verwijderen van mailinglijst

Onder het mailinglijsten beheren menu in MailCamp is een nieuw menu-item bijgekomen waarmee de mailinglijsten kunnen worden opgeschoond.

Het mailinglijsten opschonen menu in MailCamp
Het mailinglijsten opschonen menu in MailCamp

In het scherm kan allereerst de mailinglijst worden geselecteerd welke moet worden opgeschoond;

Een lijst selecteren om op te schonen
Een lijst selecteren om op te schonen

Vervolgens kan onder Filter opties worden bepaald of er moet wordt gefilterd om ‘geopend‘ of ‘geopend en geklikt‘. Let op! Indien er is geklikt in een nieuwsbrief wordt automatisch ook een open geregistreerd!

Er kan worden gekozen hoe lang er niet geklikt of geopend is.

Een mailinglijst filteren op datum in MailCamp
Een mailinglijst filteren op datum in MailCamp

Zeer belangrijk is dat er wordt gefilterd op inschrijfdatum. Kies altijd een datum ergens in het verleden. In de tussentijd moeten er meerdere nieuwsbrieven zijn verzonden naar deze mailinglijst. Waarom? Dat is omdat er waarschijnlijk vandaag, gisteren of afgelopen week nog contactpersonen zijn toegevoegd aan de mailinglijst. Deze hebben nog nooit geopend of geklikt omdat het aannemelijk is dat ze nog nooit een nieuwsbrief hebben ontvangen. Deze subscribers wil je uiteraard niet verwijderen. Welke inschrijfdatum er moet worden gekozen hangt dus ook af van de frequentie waarop er nieuwsbrieven naar de mailinglijst worden verzonden. Ben je een daily deal website en verstuur je elke dag een nieuwsbrief? Dan kun je wel filteren op een datum 1 maand geleden. Immers hebben ze al 30 pogingen gehad een nieuwsbrief te openen. Verzend je maar 1 nieuwsbrief per maand; kies dan een datum verder in het verleden bijvoorbeeld 6 maanden geleden.

Een actie instellen voor het opschonen van de mailinglijst

Vervolgens bepaal je wat er met deze contactpersonen moet gebeuren. Wil je ze nooit meer mailen? Wijzig dan de status op Bounced of Uitgeschreven. Of verwijder ze permanent van de mailinglijst. Voordat je ze permanent verwijderd kun je deze contactpersonen beter nog even exporteren via de Export functie.
Maar je zou ze ook kunnen verplaatsen naar een andere mailinglijst en ze minder frequent gaan mailen. Wellicht zit er toch nog wat tussen.

Contactpersonen verplaatsen naar een andere lijst
Contactpersonen verplaatsen naar een andere lijst

Indien je de nieuwsbrief abonnees wilt verplaatsen kies je na de keuze ‘Verplaatsen naar een andere lijst’ de mailinglijst waar je de contactpersonen naartoe wilt verplaatsen. Maak deze lijst dus eerst aan indien dit een nieuwe lijst moet worden. De beste optie is om de kopieer functie te gebruiken. De mailinglijst instellingen worden gekopieerd maar de contactpersonen niet. Het wordt dus een lege lijst waar je de inactieve contactpersonen naartoe kunt verhuizen.

Na het klikken op de knop ‘Verwerken’ zal de actie worden uitgevoerd. In het geval van Exporteren naar CSV kan het export bestand worden gedownload en het is aan te raden deze ook direct via de knop ‘Verwijder Export Bestand’ het bestand te verwijderen.

De hogere openingspercentages zal leiden tot een betere deliverability in de inbox en dus een gezondere email marketing strategie.

Vragen over deze nieuwe feature? Schroom niet contact op te nemen!

Scroll naar boven