5 tips voor mobiele e-mail marketing

In de afgelopen jaren is het gebruik van smartphones en tablets geëxplodeerd. E-mail zal steeds meer op mobile devices worden gelezen en de “traditionele” desktop zal uiteindelijk misschien wel in zijn geheel verdwijnen. Uit onderzoek van Litmus –”Email Analytics” (feb 2013) wordt 42% van de e-mails nu geopend op een mobile device, zoals een smartphone of tablet.
Omdat de meeste nieuwsbrieven die ik zie weinig tot geen rekening houden met mobiele lezers, geef ik u hierbij 5 tips die u alvast op weg helpen om uw email mobiel vriendelijk te maken.

1. Mobiele lezers navigeren met hun vingers
Aangezien mobiele lezers enkel hun vingers gebruiken, is het verstandig om er voor te zorgen dat de e-mails die u verzend hier rekening mee houden.

Mobiele navigatie

Buttons
Kleine links in de tekst kan als onhandig ervaren worden aangezien een vinger relatief groot is. Zorg ervoor dat buttons groot genoeg zijn (duikgrootte 44px hoog) en de teksten in deze buttons niet te klein zijn.

Tekst links
Wanneer buttons geen optie zijn, bijvoorbeeld midden in een tekst, , zorg er dan voor dat deze links niet te dicht bij elkaar staan. Een mobiele lezer zal namelijk vaak moeite hebben met het aanklikken van de juiste link.

2. Gebruik niet te veel tekst.
Lange teksten lezen wordt over het algemeen niet als erg prettig ervaren op een klein scherm. Houd je boodschap dus kort en duidelijk.

3. Gebruik een 1 koloms lay-out
Mobiel vriendelijke emails kenmerken zich door het gebruik van 1 kolom. Voorkom horizontaal gescrol en gezoom en beperk het ontwerp tot 1 kolom. Dit voorkomt frustratie bij uw lezers.

Mobiele content weergave

4. Maak de e-mail interactief met CSS: Responsive templates
Een e-mail kan, wanneer deze wordt geopend op een mobiel device, interactief worden gemaakt met de CSS techniek. Op devices van de iPhone en Android is het namelijk mogelijk om bepaalde onderdelen van de e-mail in en uit te laten klappen na een klik op een button. De email wordt hierdoor niet alleen beter leesbaar, maar interactiever.
Devices als iPhone en Android ondersteunen CSS code en hierdoor is deze functionaliteit dus mogelijk. Dit soort templates zijn ‘responsive’.
MailCamp kan voor u responsive templates verzorgen. Klik hier voor meer informatie.

5. Optimalisatie landingspagina
Je e-mailtemplate optimaliseren is stap 1 als het gaat om optimalisatie voor mobiel. Stap 2 zijn je landingspagina’s. De mobile/customer journey is de zwakste schakel in de totale funnel. Zorg er dan ook voor dat niet enkel en alleen de e-mail is geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers, maar ook de landingspagina.
Pas als de doorklikkers vanuit je e-mailing op een mobiel vriendelijke website landen, is het proces af en kan je meer resultaat verwachten.

Scroll naar boven